gumiszelep

Miért szükséges új gumiabroncshoz új szelep?

Különféle szeleptípusok léteznek, azonban mind ugyanazt a célt szolgálják: tömítenek, lehetővé teszik a gumiabroncs levegőnyomásának ellenőrzését és szabályozását.

  • A gumiszelepek magában a kerékpántfuratban tömítenek, a fémből készült menetes szelepekbe a tömítéshez egy kis tömítőgyűrűt helyeznek.
  • A szelep meghibásodása nyomáscsökkenést okozhat.
  • A tömítés szempontjából fontos, hogy a szelepfurat peremfelülete szennyeződéstől, rozsdától, valamint sérülésektől mentes legyen.
  • A gumiszelepek is öregszenek: ennek jele, hogy egyre több repedés képződik a szeleptesten, ami veszélyes lehet.
  • Nagy sebességnél hatalmas centrifugális erő hajlítja el a szelepet.
  • Egy gumiszelep kereken 20 gramm tömegű, 200 km/h felett azonban 7,5 kg centrifugális erő hat rá.
  • Ezért a nagy sebességű gépkocsik kerékpántjain vagy dísztárcsáin szeleptámaszt alkalmaznak.
  • A centrifugális erő hatására a szelepszög nem változhat meg 25 foknál többel, ellenkező esetben szeleptámaszt (kerékdísztárca) vagy pedig fém alapzatú menetes szelepeket kell alkalmazni (úgynevezett Clamp-in-Ventile).
  • Gumiabroncs cseréje esetén általában a szelepet is cserélik, ami igazán jutányos áron vásárolt biztonságot jelent.
  • A szennyeződés, a por és a nedvesség menet közben a szelep finom belső szerkezetében könnyen sérülést okozhat, ezért a szelepsapkának műszaki szempontból alapvető szerepe van, mindig biztosan fel kell csavarni a helyére.

 

A szelep egyes alkatrészeinek szerepe

  • Szeleptest: A szeleptest légmentesen tömítve zárja a kerékpánt furatát.
  • Szeleptű: A szeleptűt a szeleptestbe csavarják. Tömít, és lehetővé teszi a légnyomás ellenőrzését és szabályozását.
  • Szelepsapka: A szelepsapkát a szeleptestre csavarják. A szelepsapka pótlólagos tömítést biztosít és védi a szelepbetétet a szennyeződéstől illetve a külső behatásoktól.

Forrás: Magyar Gumiabroncs Szövetség