Négyévszakos gumi - Michelin Crossclimate 2

Kinek ajánlott a négyévszakos gumi?

A négyévszakos gumi szegmens óriásit fejlődött az elmúlt években. Míg korábban sok negatív vélemény és sztereotípia terjedt a négyévszakos gumikkal kapcsolatban, addig manapság egyre több hazai autós szavaz bizalmat ezeknek a termékeknek. Köszönhető ez egyrészt a folyamatosan fejlődő termékeknek, gyártási technológiáknak, valamint a kiváló teszteredményeknek. Számos teszt bizonyítja, hogy habár nem is egyenértékűek ezek a gumik a hagyományos téli és nyári abroncsokkal, bizonyos körülmények között igenis van létjogosultságuk.

 

Milyen tulajdonságai vannak a négyévszakos guminak?

A négyévszakos gumi ötvözi a téli és a nyári gumi tulajdonságait, mind az anyagát mind a mintázatát tekintve. Anyagát tekintve inkább a nyári gumihoz áll közelebb, ugyanis a négyévszakos gumik még a nyárinál is puhább keverékből készülnek, hogy hideg időben is tapadjanak. Ezáltal a gumik kopófelülete természetesen hamarabb el is használódik, hiszen cserélés nélkül használják az autósok egész évben.

A négyévszakos gumik mintázata viszont a téli gumikéhoz hasonlít jobban: kicsi lamellák találhatók rajtuk, melyek egyrészt segítenek a jobb fékhatás és a nagyobb gördülési ellenállás elérésben, másrészt segítenek elvezetni a sarat, latyakot.

 

Kinek ajánlott a négyévszakos gumi használata?

Bár egyre ismertebbek és egyre fejlettebbek is a négyévszakos gumiabroncsok, még mindig kevés hazai autós választja ezeket a termékeket. Pedig a szakértők szerint az évek során annyit fejlődtek ezek az abroncsok, hogy bizonyos feltételek mellett bőven megérheti ilyeneket vásárolni. Mik ezek a feltételek?

  • Időjárási körülmények: az igazán kemény, hideg téli napokon, havas, jeges útfelületeken nem ajánlott a négyévszakos gumi használata. De mivel hazánkban egyre enyhébbek a telek, ez az időszak csak néhány napra korlátozódik az évben.
  • Rövid távok, jó utakon: elsősorban azoknak lehet ezt ajánlani, akik 10.000 kilométernél kevesebbet autóznak egy évben, és azt is főleg városi utakon, amiket télen rendesen takarítanak.
  • Anyagi megtakarítás: egy négyévszakos garnitúrával egyrészt megspóroljuk az évi kétszeri gumicsere árát, másrészt két külön szett (téli és nyári) helyett elegendő csak egy szettet vásárolnunk. Továbbá nem kell a leszerelt gumik tárolásával bajlódnunk.

 

Mikre kell odafigyelni, ha négyévszakos gumit használunk?

Fontos, hogy bár az évenkénti két gumicserét megússzuk, a négyévszakos garnitúrákat is érdemes 1-2 évente ellenőriztetni, kiegyensúlyoztatni, a futóművet beállíttatni. Ezen kívül az egyenletes kopás és a hosszabb élettartam elérése érdekében célszerű félévente centríroztatni és tengelyenként megcserélni a négyévszakos gumikat. Ilyenkor  ellenőrzik a légnyomást, illetve a kerekek kiegyensúlyozását is a szervizben.

 

A négyévszakos gumik ára

Mennyibe kerül egy négyévszakos gumiszett? Tény, hogy a nyári gumikéhoz képest kb. 10-15%-al magasabb áron vehetünk ilyen gumit, de cserébe máshol komoly összegeket takaríthatunk meg. Egyrészt megússzuk az évi kétszeri gumicsere árát, másrészt két külön szett (téli és nyári) helyett elegendő csak egy szettet vásárolnunk.

Ugyanakkor figyelembe kell venni, hogy egy négyévszakos készlet átlagos használat mellett is valószínűleg hamarabb kopik el, mint egy külön nyári és téli garnitúra. De még mindig jobb rendszeres és megfelelő használat mellett hamarabb elkoptatni a négyévszakos gumit, mint például nem kihasználni a drága téli guminkat, mert keveset autózunk vele télen, így az hamarabb elöregedik minthogy elkopna.

 

Mit mondanak a tesztek a négyévszakos gumikról?

A Német Autóklub, az ADAC minden évben elkészíti a maga gumitesztjeit, szezononként általában két méretben gyűjtik össze a legnépszerűbb, legnagyobb piaci relevanciával rendelkező gyártók friss mintázatait.

A tesztek értelemszerűen eltérő eredményeket hoztak az egyes útfajták és a gumik tekintetében, de az eredményekből kitűnően látszik, hogy a jó minőségű négyévszakos gumik egyre inkább megbízhatóbbak.

A TyreReviews.com 2022 szeptemberében publikált tesztjén 10 népszerű négyévszakos abroncsot vetettek górcső alá. Havas, száraz és vizes útfelületen vizsgálták őket, valamint zaj, komfort és gördülési ellenállás tekintetében is tesztelték őket:

Michelin CrossClimate2, Hankook Kinergy 4S2 (H740), Bridgestone Weather Contr, Pirelli Cinturato All Sea, Vredestein Quatrac Pro, Falken EUROALL SEASON AS2, Goodyear Vector 4Seasons, Continental AllSeasonCont, Kleber Quadraxer 2, Tomket Allyear 3

 

A népszerű 225/45R17-es méretkategóriában a Hankook Kinergy 4S2 (H740) első helyezést ért el az aquaplaning tesztek (egyenes és kanyarodó) során, valamint második pozíciót ért el a vizes teljesítmény (fékezés és kezelhetőség) kategóriában.

 

A Michelin Crossclimate 2 négyévszakos szintén kiváló eredményeket ér el az abroncsteszteken. 3PMSF* téli minősítéssel rendelkező négyévszakos gumi havas felületen a fékhatás és vonóerő teszteken a legjobb teljesítményt nyújtja, száraz és nedves fékhatás teszteken pedig rendszerint a legjobbak között végez. Hőérzékeny futókeveréke  alkalmazkodik a változó hőmérsékletű útfelülethez. A futóblokkok geometriája hatékonyan segíti a havas vonóerőt, V-Ramp mintázati blokkjai maximális talpnyomat kialakításával biztosítják a száraz fékhatást. A V alakú futógeometria hatékonyan vezeti el a vizet, kiváló nedves fékhatást garantál.

 

A tesztek alapján elmondható, hogy általános érvényű jó választás nincs, viszont, ha pontosan meg tudjuk határozni, hogy milyen időjárási körülmények és útviszonyok között szeretnénk használni a négyévszakos abroncsokat, akkor könnyebben tudunk választani.

 

Négyévszakos gumik